2019-18 / 7194 Sayılı Kanun İle Vergi Kanunlarında Yapılan Düzenlemeler.

Tarih   :13.12.2019

Sayı     :2019/HD-18

Konu   :7194 Sayılı Kanun İle Vergi Kanunlarında Yapılan Düzenlemeler.

07.12.2019 Tarih ve 30971 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7194 Sayılı Kanun ile vergi mevzuatında önemli düzenleme ve değişiklikler yapılmıştır.

Yapılan düzenlemelerden öne çıkanlara ilişkin detaylar aşağıda sunulmuştur.

1. Binek Otomobil Alımında, Binek Oto Kiralanmasında ve Binek Oto Masraflarında Gider Yazma Sınırı Getirilmiştir. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 13 maddesi ile 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 40. Maddesine eklenen parantez içi hükümler ile faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla kullandıkları hariç olmak üzere;

-Binek otomobil kiralamalarında, her bir binek oto için aylık KDV hariç 5.500 TL’yi aşan kira bedeli gider yazılamayacak, aşan kısma isabet eden KDV’de indirim konusu yapılamayacaktır.

-Binek otomobil alımlarında KDV+ÖTV tutar (ikinci elde KDV tutarı) toplamının 115.000 TL’ne kadar olan kısmı doğrudan gider yazılabilecek kalan kısmı aktife alınacaktır.

-KDV ve ÖTV dahil (ikinci elde KDV dahil) toplam bedeli 250.000 TL’yi aşan binek oto alımlarında, 250.000 TL’lik kısım amortisman yoluyla gider yazılabilecek (eğer 115.000 TL’si ÖTV ve KDV olarak doğrudan gider yazıldıysa 135.000 TL’si) üzeri kısım için amortisman gideri yazılamayacaktır.

-Binek otomobillere ait (sigorta, akaryakıt, tamir bakım vb.) giderlerin %70’lik kısmı gider yazılabilecek diğer %30’luk kısmı ise KKEG olarak dikkate alınacaktır. Ayrıca KDV’li giderlerde %30’a isabet eden KDV de indirim konusu yapılamayacak, KKEG olarak dikkate alınacaktır.

2. İşverenlerce Taşıma Hizmeti Sunulmayan Hallerde Çalışanlara Ödenen ve Günlük Tutarı 10 TL’yi Aşmayan Ödemeler Gelir Vergisinden İstisna Edildi. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 11. maddesi ile 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 23. Maddesine eklenen parantez içi hüküm ile;

İşverenlerce taşıma hizmeti verilmeyen durumlarda, çalışılan günlere ait bir günlük ulaşım bedelinin 10 Türk lirasını aşmaması ve buna ilişkin ödemenin toplu taşıma kartı, bileti veya bu amaçla kullanılan ödeme araçlarının temini şeklinde yapılması şartıyla şehir içi ulaşım için işçilere yapılan ödemeler gelir vergisinden istisna edildi. Ödemenin günlük 10 TL’yi aşması aşması hâlinde aşan kısım ile hizmet erbabına ulaşım bedeli olarak nakden yapılan ödemeler ve bu amaçla sağlanan menfaatler ücret olarak vergilendirilecektir.

3. Gelir Vergisi Tarifesinde Yapılan Değişiklik İle 500.000 TL’yi Aşan Kazançlarda, Aşan Kısım İçin Vergi Oranı %40 Olarak Belirlendi. (Ücret Gelirleri için 01.01.2020’den itibaren elde edilen, diğer gelirler için 01.01.2019 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanacak. )

7194 Sayılı Kanunun 17. maddesi ile, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 103. Maddesinde yer alan gelir vergisi tarifesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve 500.000 TL’yi aşan gelirlerde gelir vergisi oranı %40’a çıkarılmıştır.

18.000 TL'ye kadar                                                                                                         % 15

40.000 TL'nin 18.000 TL'si için 2.700 TL, fazlası                                                                  % 20

98.000 TL'nin 40.000 TL'si için 7.100 TL, (ücret gelirlerinde 148.000 TL'nin

40.000 TL'si için 7.100 TL), fazlası                                                                                     % 27

500.000 TL’nin 98.000 TL'si için 22.760 TL, (ücret gelirlerinde

500.000 TL’nin 148.000 TL'si için 36.260 TL), fazlası                                                            % 35

500.000 TL’den fazlasının 500.000 TL'si için 163.460 TL, (ücret gelirlerinde

500.000 TL’den fazlasının 500.000 TL'si için 159.460 TL), fazlası                                            % 40

01.01.2019-31.12.2019 döneminde elde edilen ücret gelirlerine eski vergi tarifesi uygulanacak olup yukarıdaki yeni tarife 01.01.2020 tarihinden itibaren elde edilen ücret gelirlerine uygulanacaktır.

4. 500.000 TL’yi Aşan Ücret Geliri Elde Edenler de Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi Verecek. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 15. maddesi ile, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 86/ 1-b bendinde yapılan değişiklik ile, tek işverenden alınsa bile 500.000 TL’yi aşan ücret gelirlerinin yıllık gelir vergisi beyanı ile beyan edilmesi zorunlu hale gelmiştir.

5. Profesyonel Spor Hakemlerine Ödenen Ücretlerdeki Vergi İstisnası Kaldırılmıştır. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 12. maddesi ile, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 29/ 1-4 bendinde yapılan değişiklik ile profesyonel spor yarışmalarını yöneten hakemlerin ücretleri gelir vergisine tabi olacağı, sadece amatör spor yarışmalarını yöneten hakemlere (basketbol ve voleybol spor dallarının en üst liglerinde görev alanlar hariç) ödenen ücretlerin gelir vergisinden istisna olacağı hüküm altına alınmıştır.

6. 500.000 TL Üzeri Kazanç Elde Eden Sporcuların Gelirlerini Yıllık Gelir Vergisi Beyanı İle Beyan Etme Zorunluluğu Getirilmiş ve En Üst Liglerdeki Sporculara Yapılan Ödemelerde Tevkifat Oranı %15’ten %20’ ye çıkarılmıştır. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 21. maddesi ile, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun Geçici 72. maddesinde yapılan değişiklik ile, en üst liglerdeki sporculara yapılan ödemelerden kesilen tevkifat oranı %15’den %20’ye çıkarılmış, ayrıca 500.000 TL üzeri kazanç elde eden sporcuların bu kazançlarını yıllık gelir vergisi beyanı ile beyan etmeleri zorunlu hale gelmiştir. Bu hükümler 01.11.2019 tarihinden sonra akdedilen sporcu sözleşmeleri kapsamındaki gelirlere uygulanacaktır.

7-Digital Hizmet Vergisi Adı Altında Yeni Bir Vergi Getirilmiştir. (Yürürlük 01.03.2020)

-Türkiye’de sunulan aşağıdaki hizmetlerden elde edilen hasılat, dijital hizmet vergisine tabidir;

a)Dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetleri (reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri, kullanıcılarla ilgili veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ile reklamın sunulmasına ilişkin teknik hizmetler dâhil)

b) Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin (bilgisayar programları, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi uygulamalar ve benzerleri dâhil) dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasına veya elektronik cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital ortamda sunulan hizmetler

c)Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetleri (kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dâhil)

Yukarıda sayılan hizmetlere yönelik dijital ortamda dijital hizmet sağlayıcıları tarafından verilen aracılık hizmetlerinden elde edilen hasılat da dijital hizmet vergisine tabidir.

-İlgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, dijital hizmet vergisinin konusuna giren hizmetlere ilişkin, Türkiye’de elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanlar dijital hizmet vergisinden muaftır. Mükellefin, finansal muhasebe açısından konsolide bir grubun üyesi olması hâlinde, bu hadlerin uygulanmasında grubun verginin konusuna giren hizmetlere ilişkin elde ettiği toplam hasılat dikkate alınacaktır.

 -Dijital hizmet vergisinin matrahı, ilgili vergilendirme döneminde verginin konusuna giren hizmetler nedeniyle elde edilen hasılattır.

-Dijital hizmet vergisi oranı %7,5'dir.

 -Mükellefler ve vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar, dijital hizmet vergisi beyannamelerini, vergilendirme dönemini takip eden ayın sonuna kadar ilgili vergi dairesine vermekle yükümlüdürler.

 8- Konaklama Vergisi Adı Altında Yeni Bir Vergi Getirilmiştir. (Yürürlük 01.04.2020)

7194 Sayılı Kanunun 9.maddesi ile, 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunun 34.maddesinde yapılan değişiklik ile konaklama vergisi getirilmiştir.

 -Otel, motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping, dağ evi, yayla evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti ile bu hizmetle birlikte satılmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan diğer tüm hizmetler (yeme, içme, aktivite, eğlence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve benzeri alanların kullanımı gibi) konaklama vergisine tabidir. Geceleme hizmetinin; sağlıklı yaşam tesisleri, eğlence merkezleri gibi tesislerin bünyesinde sunulması, vergilendirmeye etki etmeyecektir.

Konaklama vergisinin mükellefi yukarıda belirtilen hizmetleri sunanlardır.

Vergiyi doğuran olay, yukarıda belirtilen hizmetlerin sunulması ile meydana gelir.

-Konaklama vergisinin matrahı, verginin konusuna giren hizmetler karşılığında, katma değer vergisi hariç, her ne suretle olursa olsun alınan veya bu hizmetler için borçlanılan para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaat, hizmet ve değerler toplamıdır.

-Konaklama vergisinin oranı % 2’dir. 31.12.2020 tarihine kadar bu oran %1 olarak uygulanacaktır.

-Konaklama vergisi, konaklama tesislerince düzenlenen fatura ve benzeri belgelerde ayrıca gösterilmek zorundadır. Bu vergiden herhangi bir ad altında indirim yapılamayacaktır. Bu vergi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmeyecektir.

-Öğrenci yurtları, pansiyonları ve kamplarında öğrencilere verilen hizmetler ile karşılıklı olmak kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve mensuplarına verilen hizmetler konaklama vergisinden istisna edilmiştir.

-Konaklama vergisinde vergilendirme dönemi, faaliyet gösterilen takvim yılının birer aylık dönemleridir. Her bir vergilendirme dönemine ait konaklama vergisi, vergilendirme dönemini takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına kadar katma değer vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine (katma değer vergisi mükellefiyeti bulunmayanlarca tesisin bulunduğu yer vergi dairesine) beyan edilecek ve aynı süre içinde ödenecektir

9- Değerli Konut Vergisi Adı Altında Yeni Bir Vergi Getirilmiştir. (Yürürlük 01.01.2020)

7194 Sayılı Kanunun 30.maddesi ile, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa eklenen 42.madde değerli konut vergisi getirilmiştir.

 -Türkiye sınırları içinde bulunan mesken nitelikli taşınmazlardan bina vergi değeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değeri 5.000.000 Türk lirası ve üzerinde olanlar değerli konut vergisine tabi olacaktır.
 

-Verginin matrahı, bina vergi değeri ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değerden yüksek olanıdır.

  Değerli konut vergisine tabi mesken nitelikli taşınmazlardan değeri;

5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında olanlar                    (Binde 3)

7.500.001 TL ile 10.000.000 TL arasında olanlar                   (Binde 6)

10.000.001 TL’yi aşanlar                                                    (Binde 10)

oranında vergilendirilecektir.

Paylı mülkiyette ve elbirliği mülkiyette, matrahın hesabında mesken nitelikli taşınmazın toplam değeri esas alınacaktır.

-Değerli konut vergisini, mesken nitelikli taşınmazların maliki, varsa intifa hakkı sahibi, her ikisi de yoksa mesken nitelikli taşınmaza malik gibi tasarruf edenler ödeyecektir.

Bir mesken nitelikli taşınmaza paylı mülkiyet hâlinde malik olanlar, hisseleri oranında mükellef olacaklardır. Elbirliği mülkiyette malikler vergiden müteselsilen sorumlu olacaktır.

-Değerli konut vergisi mükellefiyeti;

a)Mesken nitelikli taşınmazın değerinin, bina vergi değeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değerin 5.000.000 TL’yi aştığının (bu tutar dâhil) belirlendiği tarihi,

b) 33 üncü maddenin (1) ila (7) numaralı fıkralarında yazılı vergi değerini tadil eden sebeplerin doğması hâlinde bu değişikliklerin vuku bulduğu tarihi,

c) Muafiyetin düştüğü tarihi,

takip eden yıldan itibaren başlar.

-Aşağıda yazılı mesken nitelikli taşınmazlar, değerli konut vergisinden muaftır:

a) Genel ve özel bütçeli idarelerin, belediyelerin ve üniversitelerin maliki veya intifa hakkına sahip olduğu mesken nitelikli taşınmazlar.

b) Türkiye sınırları içinde mesken nitelikli tek taşınmazı olan kişilerden; kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup onsekizyaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların sahip olduğu mesken nitelikli taşınmazlar (intifa hakkına sahip olunması hâli dâhil) (Bu hüküm, belirtilen kişilerin tek meskene hisse ile sahip olmaları hâlinde hisselerine ait kısım hakkında da uygulanır.).

c) Yabancı devletlere ait olup elçilik ve konsolosluk olarak kullanılan mesken nitelikli taşınmazlar ile elçilerin ikametine mahsus mesken nitelikli taşınmazlar ve bunların müştemilatı (karşılıklı olmak şartıyla) ve merkezi Türkiye’de bulunan milletlerarası kuruluşlara, milletlerarası kuruluşların Türkiye’deki temsilciliklerine ait mesken nitelikli taşınmazlar.

ç) Esas faaliyet konusu bina inşası olanların işletmelerine kayıtlı bulunan ve henüz ilk satışa, devir ve temlike konu edilmemiş yeni inşa edilen mesken nitelikli taşınmazlar (arsa karşılığı inşaat işlerinde sözleşme gereği taahhüt işini üstlenen müteahhide kalan mesken nitelikli taşınmazlar dâhil) (bu taşınmazların kiraya verilmesi veya sair surette kullanılması hâlleri hariç).”

-Verginin beyanı, ödeme süresi ve ödeme yeri:

Mükellef tarafından, mesken nitelikli taşınmaza ilişkin bina vergi değeri ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değer, buna ait vesikalarla, mesken nitelikli taşınmazın bulunduğu yerdeki Gelir İdaresi Başkanlığına bağlı yetkili vergi dairesine, mesken nitelikli taşınmazın değerinin 42 nci maddede belirtilen tutarı aştığı (bu tutar dâhil) yılı takip eden yılın şubat ayının 20 nci günü sonuna kadar beyanname ile beyan edilir ve vergi, yetkili vergi dairesince yıllık olarak tarh ve tahakkuk olunur. Müteakip yıllar için mükellef tarafından aynı şekilde yıllık olarak beyanname verilir ve vergi ilgili vergi dairesince tarh ve tahakkuk olunur.

Elbirliği mülkiyetinde mükellefler müşterek beyanname verebilecekleri gibi, münferiden de beyanname verebilirler. Paylı mülkiyet hâlinde ise beyanname münferiden verilecektir.

Vergi dairesi tarafından tarh ve tahakkuk ettirilen vergi, ilgili yılın şubat ve ağustos aylarının sonuna kadar iki eşit taksitte ödenecektir.

Yıl içerisinde mükellefiyetin başlamasını gerektirecek durumun meydana gelmesi hâlinde, mükellef tarafından takip eden yılın beyanname verme süresi içerisinde ilgili vergi dairesine beyanname verilir.

Bu Kanunun 37 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrası hükümleri, değerli konut vergisi bakımından uygulanmaz.”

10- Döviz Alım Satımlarında BSMV Oranı Binde 2’ye Çıkarılmıştır. (Yürürlük 07.12.2019)

7194 Sayılı Kanunun 8.maddesi ile, 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 33. Maddesinde yapılan değişiklik ile kambiyo muamelelerinden yani döviz alım satımlarından alınan BSMV oranı binde 1’den binde 2’ye çıkarılmıştır.


11- Mükellefiyet Kaydının, Analiz ve Değerlendirme Sonucuna Göre İdarece Terkin Edilmesine Yönelik Düzenleme Yapılmıştır. (Yürürlük 07.12.2019)

Vergi Usul Kanununa eklenen 160/A maddesi ile, mükellefiyet süresi, aktif ve öz sermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, çalışan sayısı, vergisel yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediği gibi hususlar dikkate alınarak, mükelleflerin vergisel uyum seviyelerine yönelik olarak Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan analiz ve değerlendirme çalışmaları neticesinde, sahte belge düzenleme riskinin yüksek olduğu tespit edilen mükellefler, vergi incelemesine sevk edilecek ve bunlar nezdinde yoklama yapılacak, yoklamayı müteakip, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde, vergi dairesinin mükellefin sahte belge düzenleme riskinin yüksek olduğuna ilişkin görüşü ve ilgisine göre vergi dairesi başkanı veya defterdarın onayı ile mükellefiyet kaydı terkin edileceği ve bu durumun mükellefe tebliğ edileceği yönünde düzenleme yapılmıştır.

 12.Vergiye Uyumlu Mükelleflerin %5’lik Vergi İndiriminden Faydalanması İçin Gerekli Şartlar Hafifletildi. (Yürürlük 01.01.2020)
 
Vergiye uyumlu mükelleflere tanınan %5’lik vergi indiriminin uygulanmasında beyan edilen vergilerin kanuni süresinde ödenmiş (kanuni süresinden sonra ödenme şartı devam ediyor) olması şartı kaldırılmıştır.


 13.İzaha Davetle İlgili Sürelerde Değişiklik Yapılmıştır. (Yürürlük 01.01.2020)

Vergi Usul Kanunu’nun “İzaha Davet” başlıklı 370. maddesinde değişiklikler ile;

 -İzaha davet süresi, 15 günden 30 güne çıkarılmıştır.

-Hiç verilmemiş olan vergi beyannamelerinin verilmesi, eksik veya yanlış yapılan vergi beyanının tamamlanması veya düzeltilmesi için öngörülen izahta bulunulan tarihten itibaren 15 günlük süre, değerlendirme sonucunu içeren yazının tebliğ edildiği tarihten itibaren 30 güne çıkarılmıştır.
 
-Sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma fiilinin işlenmiş olabileceğine dair yapılan ön tespitlerde, kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı, bir takvim yılında 100 bin Türk lirasını geçmeyen veya bu tutarı geçse bile ilgili yıldaki toplam mal ve hizmet alışlarının %5’ini aşmayan mükelleflere ön tespite ilişkin yazı tebliğ edilebilecektir.
 
-Sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma fiilinin işlenmiş olabileceğine dair hakkında ön tespite ilişkin yazı tebliğ edilen mükelleflerin, süresinde beyanname vermeleri durumunda kesilen %20 oranındaki vergi ziyaı cezası, uzlaşma kapsamı dışında tutulmuştur.

 

Saygılarımızla,

HİSAR DENETİM

 

İbrahim ÇİFTCİ

Yeminli Mali Müşavir

 

Sami OKUTAN

S.M. Mali Müşavir

1879 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


HİSAR DENETİM


Hisar Denetim, 2004 yılından bu yana faaliyet gösteren, vergi danışmanlığı, yeminli mali müşavirlik, bağımsız denetim ve yönetim danışmanlığı hizmetleri ile muhasebe desteği veren profesyonel bir organizasyondur.

BİZE ULAŞIN

Hisar Denetim

Merkezefendi Mah. Mevlana Cad.Tercüman Sitesi A-2 Blok Kat:8 Daire:34 Cevizlibağ / Zeytinburnu / İstanbul

Tel : 0(212) 679 09 43

Faks : 0(212) 679 09 46

E-Posta : info@hisardenetim.com.tr

SOSYAL MEDYA

© Copyright 2018 Hisar Denetim